Bolesne skurcze mięśni

Istnieje wiele przyczyn pojawiania się bolesnych i nagłych skurczów mięśni u osób starszych, jednak najczęstszym ich powodem jest nieodpowiednia dieta, uboga w potas, magnez, sód, wapń oraz płyny. Skurcze mięśni obserwuje się u ludzi pijących duże ilości kawy, mocnej herbaty, alkoholu oraz przy nadużywaniu innych środków sprzyjających odwodnieniu (np. leków przeczyszczających i moczopędnych). W takich sytuacjach zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych na pewno pomoże zniwelować występowanie kurczów mięśniowych.

Odwodnienie

Główną przyczyną pojawienia się bolesnych skurczów mięśni u osób starszych jest odwodnienie. Co więcej, ośrodek mózgowy odpowiadający za odczuwanie pragnienia, z wiekiem jest coraz bardziej upośledzony. Osoby starsze zatem, powinny pić wodę nawet wtedy, gdy pić się nie chce.

teraz_senior_woda

Należy pamiętać, że woda stanowi aż 75% mięśni. Zrozumiałe jest więc, że jej utrata z wiekiem może prowadzić do bolesnych kurczów. Aby tego uniknąć zaleca się zwiększenie ilości płynów dostarczanych w ciągu dnia. Według Instytutu Żywności i Żywienia dorośli powinni wypijać 2 – 2,5 litra płynów na dobę. I to – powtórzmy – bez względu na to, czy czujemy pragnienie czy też nie. Do diety (szczególnie w ciepłe dni) należy włączać płynne produkty: zupy, jogurty, koktajle oraz owoce i warzywa z dużą zawartością wody: arbuzy, ogórki, sałatę, pomidory czy szpinak.

Potas

Aby zapobiec bolesnym skurczom mięśni do diety zaleca się włączyć: nasiona roślin strączkowych (soję, fasolę), otręby, owoce suszone, migdały, kaszę gryczaną, ziemniaki, pieczywo razowe, ryż brązowy, pomidory, banany oraz paprykę.

Magnez

Magnez jest, obok potasu, jest najistotniejszym składnikiem diety antyskurczowej.
Do pokarmów bogatych w magnez zalicza się: kakao, kaszę gryczaną, orzechy, fasolę, groch, produkty zbożowe z pełnego przemiału (pieczywo, makarony razowe, płatki).

Wapń

Bierze udział w kurczliwości mięśni, przewodnictwie bodźców nerwowych, przepuszczalności błon komórkowych, krzepliwości krwi. Głównym źródłem wapnia są: mleko i przetwory mleczne (sery, jogurty, kefiry), ryby, jarmuż oraz fasola.

teraz_senior_skurcz

Pamiętajmy, że zanim zaczniemy stać w kolejce do lekarza-specjalisty, który zapisze nam kolejne tabletki, warto wprowadzić nieco zmian do swojej diety. Zwłaszcza latem powinno nam to przyjść z łatwością, gdy wokół bogactwo świeżych warzyw i owoców.

 

(Na podstawie http://dietto.pl/artyku%C5%82y-edukacyjne/dieta-niwelujaca-bolesne-skurcze-miesni/)

2 odpowiedzi do artykułu “Bolesne skurcze mięśni

  1. tad

    -jest dostepnych wiele preparatów w aptekach,mających na opakowaniu informacje-na skurcze-zawierajace powyższe skladniki-pomagają skuyecznie

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *