Chleb chlebowi nie równy

Powszedni czy od święta?

Jeden z najczęściej kupowanych i spożywanych produktów, podstawa diety i element tradycji – chleb. Jego smak i zapach kojarzą się z domem, dzieciństwem i bezpieczeństwem. Mimo to z roku na rok jemy go coraz mniej. Główny Urząd Statystyczny podaje, że w zeszłym roku spożycie pieczywa zmniejszyło się o 4,6 proc. W latach 80. przeciętny Polak zjadał ponad 100 kilogramów chleba rocznie, obecnie nawet o połowę mniej. 
Co prawda, 30 lat temu wybór produktów spożywczych w sklepach był ograniczony, dlatego pieczywo było podstawą odżywiania. Zmniejszenie popytu może też wynikać z przeświadczenia, że chleb tuczy i nie dostarcza cennych składników.

chleb_teraz_senior_3

Czy chleb jest zdrowy?

Chleb zawiera cenne składniki, takie jak węglowodany złożone, błonnik, minerały i witaminy. Węglowodany dostarczają niezbędnej energii dla organizmu, a błonnik daje uczucie sytości, która utrzymuje się przez następne 3-4 godziny.
Zdrowy chleb to taki, który został przygotowany z mąki sitkowej (typ 1400), graham (typ 1850), razowej (typ 2000) lub z jej pełnego przemiału (typ 3000). Taki bochenek ma wysoką wartość odżywczą i dostarcza odpowiedniej ilości błonnika niezbędnego dla prawidłowej pracy układu pokarmowego.
Popularny biały chleb pszenny robi się jednak z mąki właściwie pozbawionej błonnika. Po zjedzeniu kromki poziom glukozy we krwi gwałtownie wzrasta i równie szybko opada. Po krótkim czasie odczuwamy zmęczenie i głód, instynktownie sięgamy więc po kolejny posiłek, najczęściej obfitujący w cukry proste: słodycze i owoce.

chleb_teraz_senior_1Najzdrowsze jest pieczywo razowe. Jak rozpoznać chleb dobrej jakości?

Zawsze warto zapytać sprzedawcę, jaki produkt poleca. Zwracajmy uwagę na wygląd zewnętrzny i – jeśli to możliwe – na strukturę miąższu. Skórka powinna być rumiana i chrupiącą, środek zwarty, porowaty i sprawiający wrażenie wilgotnego. Nie może rozpadać się podczas krojenia i smarowania.
Ważny jest kolor – chleb żytni razowy jest szarobrązowy. Rude lub czekoladowe zabarwienie pieczywa to zasługa karmelu lub słodu jęczmiennego. W ten sposób producenci fałszują barwę, by upodobnić bochenek do razowego.
Zdrowy chleb wykonany jest z mąki, wody, soli, drożdży lub zakwasu. Przed zakupem należy dokładnie przyjrzeć się etykiecie ze składem. Wszelkie dodatki w mące obniżają wartość odżywczą chleba.
Jakość pieczywa można też ocenić po tym, jak się starzeje. Chleb nafaszerowany chemią pleśnieje, dobry chleb pszenny tylko czerstwieje, a żytni twardnieje.

chleb_teraz_senior_2

Etykieta zdradza prawdę o chlebie. Jakich składników powinniśmy unikać?

Prawdziwy, zdrowy chleb zawiera tylko naturalne składniki. Wszystkie chemiczne dodatki nie tylko pogarszają walory smakowe, ale też negatywnie wpływają na nasze zdrowie. Po spożyciu sztucznych substancji mogą się pojawić nudności, biegunka, wzdęcia. bóle głowy i alergie skórne. By tego uniknąć warto czytać skład.
Do wypieku chleba używa się, niestety, wielu konserwantów i polepszaczy, które mają przedłużać trwałość bochenka. Lista szkodliwych dodatków jest długa, ale najlepiej kierować się zasadą, że jeśli w składzie jest wiele substancji o obco brzmiących nazwach, lepiej sięgnąć po inny chleb.

chleb_teraz_senior_4

Pieczywo razowe dostarcza wielu składników odżywczych, ale czy i biały chleb może być zdrowy?

Tak, jeśli nie zawiera sztucznych dodatków. Biały chleb pszenny z mąki o wysokim stopniu przemiału jest wprawdzie ubogi w błonnik, minerały i witaminy, ale nadal pozostaje jednak źródłem energii.
Osoby z chorobami układu pokarmowego, takimi jak refluks, zgaga, wrzody żołądka, nadwrażliwość jelita cienkiego, źle tolerują ciemny chleb na zakwasie. Powinni więc sięgać po chleb pszenny, ale dobrej jakości – bez polepszaczy i konserwantów.

chleb_teraz_senior_6

Panuje przekonanie, że chleb tuczy. Czy to prawda?

Chleb wyprodukowany z mąki o niskim stopniu przemiału  jedzony z umiarem nie tuczy, ale sprzyja zdrowiu. Dostarcza energii do codziennego funkcjonowania, niezbędnych witamin i minerałów. Daje uczucie sytości, dzięki czemu zapobiega podjadaniu między posiłkami, a w konsekwencji – tyciu. Dlatego nie należy się obawiać chleba – nawet podczas diety. A gdy się go jeszcze samemu upiecze…!

chleb_teraz_senior_5

(Na podstawie https://portal.abczdrowie.pl/jeden-z-najpopularniejszych-produktow-spozywczych-czy-warto-go-jesc/6)

Odpowiedź do artykułu “Chleb chlebowi nie równy

  1. Hebergement web

    Zakwas powstaje z polaczenia maki i wody. W dojrzewajacym zakwasie wytwarzaja sie dzikie drozdze i bakterie, dzieki ktorym pozniej urosnie piekny chleb. Mlody zakwas nie jest na poczatku moze tak silny, jak drozdze spozywcze, ale z czasem, gdy staje sie starszy nabiera wiekszej sily.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *