Jak przetrwać smutną zimę?

Wyjazd zimą tam, gdzie świeci słońce, jest zbawienny nie tylko dla naszego samopoczucia, ale ma także walory zdrowotne, m.in. dostarcza nam niezbędnej do życia witaminy D. Nie zastanawiajmy się więc długo i przejrzyjmy zimowe oferty. Coraz więcej wśród nich opcji na każdą kieszeń. Zwłaszcza te w ofercie last-minute. Po powrocie do kraju, pełni nowych wrażeń, naładowani energią dużo łatwiej zniesiemy te dwa-trzy miesiące dzielące nas od wiosny.

teraz_senior_plaza

Jeśli jednak z jakichś względów to rozwiązanie nie wchodzi w grę, zastanówmy się jak przeciwdziałać zimowemu wrogowi – depresji. A z nią nie ma żartów. Schorzenie to dopada wiele osób. Bez światła słonecznego stajemy się apatyczni, osowiali, nic nam się nie chce. W pochmurne, zimowe dni natężenie światła jest 2-3 razy mniejsze niż w słoneczny wiosenny dzień i aż 100 razy niż latem, na plaży. Dlatego od późnej jesieni do wczesnej wiosny co dziesiąty człowiek cierpi na zimową depresję. Cztery razy częściej zapadają na nią kobiety niż mężczyźni.

sad lady

Leczenie polega na dostarczaniu przez oko do szyszynki jak największej ilości światła naturalnego i uzupełnianiu jego braków światłem ze specjalnych lamp antydepresyjnych. Zimą dobrze jest nie oszczędzać na prądzie i porządnie oświetlać mieszkanie.

 

Co jeszcze należy robić?

  • Codziennie chodźcie na co najmniej godzinne spacery. Także w pochmurne dni, bo przez chmury przedziera się nieco światła. Nie szukajcie wymówek.

teraz_senior_spacer

  • Zaplanujcie w sezonie jesienno-zimowym urlop najlepiej w jednym z jakichś cieplejszych krajów.
  • Spędzajcie czas z innymi ludźmi, bo ciepła, serdeczna atmosfera sprzyja pozytywnemu myśleniu.
  • Zafundujcie sobie specjalną lampę i doświetlajcie się dwa razy dziennie: rano i wczesnym wieczorem (co najmniej na 2 godziny przed snem) przez 30 minut. Są skuteczne nawet w 80 proc. przypadków. Nie opalają, jak lampy w solarium. W ostateczności można się jednak i tam wybrać.

teraz_senior_lampa

  • Jeżeli spędzacie sporo czasu w zamkniętych pomieszczeniach, doświetlajcie je silniejszymi żarówkami. Wskazane są zwłaszcza te energooszczędne. Ich światło nie pulsuje, a jego widmo jest identyczne jak światła słonecznego.
  • Koniecznie ustawcie biurko blisko okna. Nie zasłaniajcie go ciężkimi zasłonami, roletami czy żaluzjami.
  • Gdy oglądacie telewizję – nie zaciemniajcie całkowicie pokoju, zostawcie włączoną przynajmniej lampkę nocną lub kinkiet.
  • Gdy dopada was sezonowy smutek, macie większą ochotę na słodycze i produkty węglowodanowe. Nic dziwnego, bo takie pożywienie pobudza wytwarzanie serotoniny, a jej wyższy poziom polepsza nastrój. Nie zapominając o ruchu, ulegajcie czasem pokusie zjedzenia kawałka czekolady czy ciasta. Natomiast jak zwykle: warzywa, owoce, ryby, orzechy i pestki nasion jedzcie do woli.

teraz_senior_czekolada

 

Oczywiście zimowy urlop pod palmą nie wyklucza powyższych rad. 😉

teraz_senior_palmy

(Na podstawie: http://www.poradnikzdrowie.pl/zdrowie/uklad-nerwowy/depresja-zimowa-przyczyny-objawy-leczenie_34015.html oraz http://www.gazetasenior.pl/hiszpania-kusi-sloncem-przez-caly-rok)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *