Powiedz, jak śpisz, a powiem ci kim jesteś

Pozycja, jaką przyjmujemy podczas spania, ma bardzo duży wpływ na nasze zdrowie. Okazuje się, że znaczna większość ludzi śpi w bardzo niewłaściwy sposób. Jeśli nie zmienimy niewłaściwych przyzwyczajeń, możemy nabawić się niemałych problemów.

teraz_senior_spiaca_kobieta

Pozycja płodowa

Najgorsze, co możemy naszemu ciału zrobić w nocy, to ułożyć je w pozycji płodu – na boku z podkurczonymi nogami. W ten sposób śpi aż 41% ludzi. Pozycja ta jest bardzo niekorzystna dla zdrowia. Podkurczone nogi wywołują bóle w stawach kolanowych o poranku. Cierpi też kręgosłup – przez całą noc jest wygięty w łuk.

Na boku

W takiej pozycji również ciężej się oddycha. Płuca są ściśnięte i nie możemy ich napełnić powietrzem. Skutkuje to niedotlenieniem organizmu, przez co budzimy się niewyspani. Również nasza cera odczuwa efekty spania w pozycji płodu. Przez całą noc leżymy na boku, więc uciskamy na jedną część twarzy. O poranku skóra jest zmęczona i bardziej podatna na powstawanie zmarszczek. Choć pozycja ta ma wiele wad, to zaleca się ją kobietom w ciąży. Ułożenie ciała na boku jest o wiele lepsze dla dziecka niż spanie na plecach. Ciężarna dzięki takiej pozycji może się lepiej wyspać.

Na brzuchu

Spanie na brzuchu również nie jest zalecane przez lekarzy. W ten sposób swoje ciało nocą układa około 7% ludzi. Choć w takiej pozycji górne drogi oddechowe dobrze pracują, to wpływa ona niekorzystnie na inne układy naszego ciała. Cierpi m.in. nasz kręgosłup, a zwłaszcza kręgi w dolnej jego części, które są cały czas ściśnięte. Może to doprowadzić do trwałego zniekształcenia w odcinku lędźwiowym. Powstałe napięcie mięśni znajdujących się wzdłuż kręgosłupa może też wywołać nieprzyjemny ból pleców o poranku. Aby móc oddychać, głowa musi być przechylona w lewo lub w prawo. Podobnie jak w przypadku pozycji płodu, powoduje to nacisk na skórę twarzy i może przyspieszyć jej starzenie się. Co więcej, w wyniku całonocnego przekrzywienia głowy budzimy się z bólem karku.

Pozycja właściwa

Najlepszą pozycją, jaką możemy przyjąć podczas snu, jest leżenie na plecach. Przy takim ułożeniu ciała mięśnie kręgosłupa odpoczywają, a kręgi zachowują właściwą odległość od siebie, dzięki czemu obudzimy się bez bólu pleców. Twarz nie naciska na poduszkę, więc skóra może się zregenerować podczas nocy. Niestety, śpi tak jedynie 8% osób.

Choć jest to pozycja najbardziej zalecana, to osoby, które tak śpią, najczęściej chrapią. Dolegliwość tę jednak można dziś już leczyć na wiele sposobów, więc chrapanie nie powinno stanowić wymówki, aby na plecach nie spać.

teraz_senior_sen

Ewentualnie…

Dobrze jest również spać na boku z wyprostowanymi nogami. W ten sposób śpi aż 28% ludzi. Pozycja ta pomaga rozluźnić mięśnie kręgosłupa i zapobiega refluksowi – cofaniu się treści żołądkowej do przełyku. Dodatkowo, takie ułożenie ciała dobrze wpływa na układ krążenia. Niestety, również w tym przypadku przez spanie na boku cierpi nasza twarz.

Co zaburza sen?

Odpowiednie ułożenie się w nocy również pozwala nam lepiej wypocząć. 30-50% ludzi na świecie cierpi na bezsenność, która bardzo źle wpływa na zdrowie. Osoby cierpiące na zaburzenia snu mają słabszy układ odpornościowy i łatwiej „łapią” infekcje. Związane jest to z tym, że u osób tych zwiększona jest produkcja hormonu stresu, zwiększone tempo metabolizmu oraz podwyższona ciepłota ciała.

 

(Na podstawie http://zdrowie.wp.pl/zdrowie/wirtualny-poradnik/art1273,w-jakiej-pozycji-nalezy-spac.html)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *